Vrei să îți duci afacerea la nivelul următor? Plănuiești să lansezi sau să relansezi un magazin online anul acesta?
Deseori, business ownerii cad în capcana de a se grăbi în proiecte IT fără a-și face temele.
Această abordare implică de obicei riscuri – proiectele nu își realizează obiectivele, pot exista depășiri ale costurilor și uneori chiar dezacorduri cu furnizorii de servicii.
Documentarea cerințelor, identificarea nevoilor de business și a acelor funcționalități esențiale pentru un magazin online de succes, sunt un prim pas pentru a evita astfel de riscuri.
Pentru a te ajuta să simplifici partea de documentare, am trecut în revistă cele mai importante funcționalități de care ai nevoie pentru un magazin online pregătit să vândă 🙂
Funcționalități pentru clienți
În mediul competitiv de astăzi trebuie să te diferențiezi și să le oferi clienților confortul pe care îl caută atunci când cumpără online.
Asta înseamnă că pentru a-i atrage în magazinul tău, trebuie să te asiguri că ai toate cele necesare pentru a le îndeplini sau chiar depăși așteptările.
Experiența de navigare orientată spre client este una dintre componentele esențiale pentru un magazin online de succes însă este deseori trecută cu vederea.
Pentru a crește șansele de conversie, asigură-te că clienții tăi au o experiență fluidă de navigare.
Pagina principală (Homepage)
Care este primul lucru pe care îl văd utilizatorii când intră într-un magazin virtual?
Ai ghicit! Pagina principală.
Sau, altfel spus, o interfață de utilizator care le permite să găsească și să pună produse într-un „coș de cumpărături”.
Ce ar trebui să includă?
✅ Logo-ul
Sigla afacerii tale trebuie să apară imediat în aria vizuală a utilizatorilor. Colțul din stânga sus este cea mai vizibilă secțiune de pe pagina principală, prin urmare locul cel mai indicat în care să-l plasezi.
Asigură-te că folosești o rezoluție bună și o dimensiune corespunzătoare.
✅ Un design bun pentru coșul de cumpărături
Multe posibile comenzi s-au pierdut în neant din cauza unui shopping cart greu de folosit.
Nu e un secret că utilizatorilor web le plac coșurile de cumpărături simple, dar funcționale.
Un design simplu are o rată mai mare de conversie.
Să simplifici un coș de cumpărături poate fi o provocare, dar există modalități de a-i îmbunătăți funcționalitatea pentru a minimiza rata de abandon.
De exemplu, utilizatorii pot fi redirecționați automat către produsele din coș odată ce se înregistrează sau se conectează.
✅ Design funcțional și optimizat pentru mobil
Având în vedere că mai bine de 50% din tot traficul de comerț electronic provine de pe dispozitive mobile, nu e suficient ca navigarea să fie excelentă doar pe desktop.
Experiența de pe mobil trebuie tratată cu prioritate.
Asigură-te că platforma de ecommerce pe care o alegi are acele funcționalități esențiale pentru un magazin online care se poate adapta fără probleme la orice dimensiune de ecran sau dispozitiv.
✅ Meniu user-friendly
Oferă un parcurs intuitiv de la pagina de destinație până la checkout cu ajutorul unui meniu ușor de utilizat, funcție de căutare avansată și un call-to-action personalizat.
În majoritatea cazurilor utilizatorii se așteaptă să găsească un meniu orizontal în partea de sus a site-ului și vertical, în partea stângă.
Unul dintre cele mai utilizate modele de meniu este cel de tip drop-down, care afișează o listă a link-urilor de pe site.
Pentru cele mai bune rezultate, meniurile drop-down nu ar trebui să aibă mai mult de două niveluri. Utilizatorii se pot pierde într-un meniu prea complicat, în plus, cu cât mai simplu, cu atât mai bine se va plia și pe mobil.
Catalogul de produse
Nucleul site-ului constă într-un un catalog de produse.
În spatele catalogului se află o bază de date care stochează toate informațiile astfel încât să poți integra o aplicație externă de inventariere și gestiune.
De asemenea, poate conține toate celelalte date necesare pentru ca magazinul să funcționeze, cum ar fi informații despre comenzi și despre clienți.
Folosește imagini de calitate
Dezavantajul cumpărăturilor online este că clienții nu pot vedea sau simți produsul sau, nu-l pot încerca, astfel încât singurele informații pe care le pot folosi pentru a lua o decizie sunt recenziile altor clienți și descrierea din pagina de produs.
Imaginile impecabile, recenziile video și detaliile cuprinzătoare ale produsului sunt un must-have pentru o experiență cuprinzătoare alături de descrierile detailate și te pot ajuta să convingi clienții să achiziționeze din magazinul tău.
Asigură-te că alegi un număr optim de categorii
Dacă incluzi prea puține categorii, clienții vor trebui să treacă mai des de la o categorie la alta. Dacă în schimb adaugi prea multe, clienții pot deveni copleșiți.
În ambele scenarii, experiența utilizatorului va scădea semnificativ.
Un minim de 5 categorii și o limită de 12 pare este media pentru magazinele online actuale.
Oferă opțiuni de căutare și filtrare avansate
Evident că clienții tăi nu vor să piardă prea mult timp căutând produsele care îi interesează.
Cu cât le va fi mai ușor să găsească lucruri, cu atât mai rapid vor face o achiziție.
Una dintre acele funcționalități esențiale pentru un magazin online este cea de căutare. Aici posibilitate de filtrare a produselor poate oferi un boost în numărul vânzărilor.
Din punct de vedere funcțional, sunt modul principal prin care îți poți direcționa clienții să răsfoiască zonele relevante ale magazinului tău.
Le permit să selecteze produse și să le adauge într-o listă de favorite (wishlist).
Din păcate, conform unui studiu realizat de Baynard Institute, doar aproximativ 16% dintre site-urile de comerț electronic oferă o filtrare bună a produselor.
În calitate de administrator al unui magazin online, trebuie să ai în vedere un sistem de filtrare avansat, mai ales în cazul în care ai o gamă largă de articole.
Bara de căutare (Search Bar)
Utilizatorii folosesc bara de căutare chiar și pe site-urile web de prezentare.
Îmbunătățirea căutării pe site vă poate îmbunătăți considerabil ratele de conversie și poate duce la o mai mare satisfacție a clienților.
O caracteristică utilă care merită implementată în bara de căutare este completarea automată.
Un proces eficient și rapid de Checkout și plată.
Când un utilizator dorește să plătească pentru articolele din coșul său de cumpărături, va fi dus la o casă virtuală unde va introduce informații de livrare și plată.
Aplicația de comerț electronic se va conecta apoi la un gateway de plată pentru a verifica informațiile și a finaliza tranzacția.
Odată ce un utilizator se hotărăște să cumpere ceva de pe site-ul tău, ar trebui să-i fie ușor să finalizeze achiziția.
Fiecare pas suplimentar din procesul de plată va crește șansele ca utilizatorii să abandoneze tranzacția.
De fapt, 28% dintre consumatori au declarat că au abandonat un coș de cumpărături în timpul plății, deoarece procesul a fost prea lung și complicat.
Asigură-te că obții doar informații esențiale de la cumpărător.
Informațiile de facturare și adresa de livrare sunt tot ce ai nevoie pentru a procesa o tranzacție.
Metode multiple de plată și livrare
Oferă-le utilizatorilor mai multe opțiuni de plată pentru a-i încuraja să plaseze o comandă. Dar, ține cont de faptul că fiecare metoda de plată necesită introducerea unor tipuri diferite de informații.
Pentru metodele de plată online sau plată în rate, vei avea nevoie să închei mai întâi un contract de furnizare a serviciilor respective cu procesatorul de plăți pe care îl alegi. Astfel îți va putea oferi datele necesare pentru a-ți conecta magazinul la platforma de procesare a plăților.
Și în cazul serviciilor de livrare, vei avea nevoie de un contract în prealabil cu companiile de curierat.
E important să afli înainte să stabilești colaborările, dacă furnizorii pe care îi alegi oferă API-uri pentru a le putea integra cu platforma ta de eCommerce.
Setări avansate de securitate
Securitatea online este un aspect vital.
Programele malware externe,phishing-ul, lipsa unui backup rapid și parolele slabe îți pot afecta serios afacerea.
Acest lucru se aplică în primul rând proprietarilor de afaceri de comerț electronic.
La baza unui magazin online sigur, se află o platformă eCommerce sigură prin urmare, este necesar să verifici dacă soluția pe care alegi să-ți construiești magazinul are o reputație bună și îți oferă:
- conexiune securizat HTTPS, certificat SSL
- flux securizat de date
- actualizări regulate
- blocare automată a atacurilor cibernetice
Întrebări frecvente (FAQ)
Nu ignora importanța unei secțiuni de întrebări frecvente. Anticipează întrebările clienților tăi sau folosește cele mai întâlnite nelămuriri ale lor și oferă răspunsuri clare.
Răspunzând la întrebări din timp și scutindu-ți clienții de unele dintre preocupările lor cele mai comune, va crește nivelul de satisfacție și încrederea pe care aceștia o au în afacerea ta.
Funcționalități de marketing
Chiar și cu o gamă excepțională de produse, un design vizual atrăgător și o pagină de pornire și un site web perfect concepute, o afacere de comerț electronic are nevoie de o strategie completă de marketing digital, pentru a maximiza profiturile.
Ai nevoie să atragi vizitatori pe site, să identifici clienții potențiali, le trezești interesul prin comunicări personalizate și să poți vinde prin diverse canale și dispozitive.
Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO), strategia de social media și marketingul prin conținut sunt doar câteva elemente esențiale pentru un magazin online iar toate necesită mult efort și planificare.
Optimizare on-page
Să dobândești noi clienți în mod organic, poate fi destul de difici, mai ales dacă nu ești vizibil în rezultatele căutărilor pe Google.
Motiv pentru care ai nevoie de un magazin online optimizat on-page pentru motoarele de căutare.
O platformă de eCommerce pregătită pentru o bună indexare în Google, precum și posibilitatea de a publica conținut pe un blog în cadrul magazinului tău sunt un punct de plecare excelent în strategia ta de marketing organic pe termen lung.
Automatizări de email marketing
Conform Statista, 86% dintre retailerii online de succes preferă să folosească e-mailul atunci când comunică în scopuri comerciale.
Marketingul prin e-mail rămâne una dintre cele mai importante și eficiente modalități prin care o afacere poate intra în legătură cu clienții. Automatizarea procesului necesită integrarea unei platfrome de email marketing online cu platforma ta de eCommerce.
Fiind cel mai eficient canal de marketing digital cu cea mai mare rentabilitate a investițiilor, un sistem de marketing prin email este una dintre acele funcționalități esențiale pentru un magazin online.
Cum te poate ajuta să ai mai multe conversii?
- Poți informa clienții despre oferte speciale
- Îți promovezi produsele noi
- Poți solicita recenzii și feedback
- Le poți reaminti clienților de coșurile de cumpărături abandonate
În plus, integrările de email marketing te vor ajuta să trimiți automat mesaje de bun venit, urări de ziua de naștere sau note informative.
Această automatizare asigură că abonații tăi vor primi informațiile de care au nevoie atunci când au nevoie de ele și creează un flux de comunicare continuu.
Integrări cu Social Media
Integrarea rețelelor sociale în magazinul tău online îmbunătățește experiența de cumpărare a clienților astfel:
- Îmbunătățește traficul pe site
- Oferă mai multă interacțiune pe profilele de social media
- Mai mult brand awareness
- Crește calitatea relației tale cu clienții
Poți oferi clienților posibilitatea de a se autentifica prin contul lor de Facebook, sau poți inlcude Widget-uri de social pe site.
Ba mai mult, instalând Facebook Pixel poți analiza publicul țintă și să obții date relevante pentru luarea de decizii în acțiunile tale de promovare.
Feedback Clienți
Una dintre cele mai bune modalități de a construi secțiuni credibile de recenzii este să incluzi recenziile de pe rețelele de socializare pe site.
Recenziile care provin din social media sunt mai de încredere în comparație cu cele adăugate direct pe pagina de produs deoarece sursa lor poate fi urmărită cu ușurință.
De asemenea, îți oferă posibilitatea de a aborda în mod public orice problemă legată de clienți care funcționează și în favoarea ta pentru că poți să oferi și transparență.
Funcționalități de administrare
Grupuri de clienți
Segmentează clienții în funcție de activitatea lor în magazin.
După definirea lor vei putea să aplici corespunzător discount-uri, să selectezi o listă de contacte pentru o campanie de fidelizare, să permiți utilizarea selectivă a mai multor metode de plată, sau chiar să excluzi anumite de grupuri de clienți de la aplicarea unor promoții.
Panou de administrare intuitiv
Succesul multor afaceri online stă în gama de produse oferite, modul în care acestea sunt marketate, posibilitățile pe care site-ul le pune la dispoziția utilizatorilor dar și în posibilitatea de a administra cu ușurință site-ul de cumpărături.
Pentru un business owner, gestionarea unui magazin online implică mult timp și efort.
Tocmai de aceea ai nevoie de un panou de administrare bine gândit.
Cu cât mai simplu și mai bine organizat cu atât mai eficient vei putea să gestionezi comenzile, stocurile, produsele și promoțiile.
În final,
Trendurile în eCommerce se schimbă constant.
Cu toate acestea, aderarea la tendințe nu garantează rate de conversie sau experiențe plăcute pentru utilizatori. Există anumite elemente de bază pe care fiecare site de comerț electronic ar trebui să le aibă pentru a rămâne relevant și competitiv.
Specificul tău de business poate face diferența dintre „must-have” și „nice-to-have” în alegerea acelor funcționalități esențiale pentru un magazin online.
Vrei să începi cu dreptul călătoria ta în eCommerce? Vino la EasyCart.
Vei găsi aici toate elementele necesare pentru a crea un magazin online de succes.