Propriul magazin online sau marketplace?

scris de Gabriel Teodorescu

Magazin online sau marketplace?

“Noi cu ce începem? Care este cea mai bună opțiune? “

Aceste întrebări sunt des întâlnite printre cei ce vor să activeze în comerțul online.

Magazin online sau marketplace?

Orice decizie ați lua, orice variantă alegeți, trebuie să o bazați pe o analiză obiectivă. Atâta timp cât indeplineste scopul, nu are cum să fie o alegere rea.

Acesta nu este un articol care doar prezintă un rezultat de dragul creării de conținut. Este o analiză a procesului de “decision-making”.

Dacă vă interesează doar răspunsul final, acesta este simplu: În funcție de ce vreți să faceți, ambele variante sunt eficiente.

Vreți să câștigați câțiva bănuți pe termen scurt? Marketplace-urile sunt o opțiune ok.

Vreți să creșteți o afacere, un brand, pe terment lung? Propriul magazin online este opțiunea viabilă.

Dacă vă interesează și de ce, următoarele rânduri sunt pentru dumneavoastră.

Cum alegem?

Ca să fim practici, vom analiza împreună fiecare posibilitate, folosindu-ne de unelte precum SWOT și TOWS. Acestea sunt foarte cunoscute și sunt folosite în procesul de ‘decision-making’ de către antreprenori.

SWOT este una din cele mai utile unelte pentru analiză strategică. SWOT este abreviere pentru Strengths-Weaknesses-Opportunities-Threats (puncte forte, puncte slabe, oportunități și amenințări).

Aceasta ajută la identificarea factorilor care ar putea afecta alegerea dumneavoastră. Factorii sunt interni (S/W) și externi (O/T). Sunt pozitivi (S/O) și negativi (W/T).

SWOT pentru creare magazin online sau vandut pe marketplace

SWOT creare magazin online:

Strengths:

Drept de proprietate pe magazin.

Fără procentaje din vânzări plătite către terți (comisioane marketplace).

Colectare date (datele de contact colectate de newsletter-ul dumneavoastră pot fi folosite, cu aprobarea userilor, în viitoare campanii).

Weaknesses:

Costul pentru dezvoltarea unui magazin online este destul de ridicat (câteva mii de euro investite într-un one-time payment).

Opportunities:

Identitate si brand.

Platforme SaaS (Vă puteți lansa magazinul cu una din platformele Software-as-a-Service de pe piață, plătind totul într-un abonament. Reduce foarte mult costul inițial).

Threats:

Investițiile în marketing.

SWOT marketplace:

Strengths:

Piață deja existentă.

Weaknesses:

Comision perceput de către marketplace (15-35% din vânzări conform articolelor online).

Produsele se pot pierde in feed-uri de produse foarte mari (Nu sunteți singurii care vând acel tip de produse pe marketplace. Veți fi in același feed de produse cu toți ceilalți vânzatori).

Fără control asupra datelor (Cine a cumpărat? Aveți cum să-l contactați mai târziu?).

Opportunities:

Vânzări rapide pe termen scurt.

Threats:

Dependența de marketplace (Nu poți crește mai mult sau mai repede decăt marketplace-ul).

Ce este TOWS?

A II-a parte a acestei analize se numește TOWS.

TOWS este extensia SWOT-ului și vă ajută să identificati care sunt cei mai buni pași de urmat pentru alegerea dumneavoastră. Prin relaționarea factorilor de influență identificați cu ajutorul SWOT-ului, ajungeți să vedeți clar care sunt posibilitățile de dezvoltare pentru alegerea dumneavoastră.

Prin relaționare se creează 4 relații:

S-O (max-max): cum se pot influența factorii astfel încât să maximizați rezultatul final al acestei relații;

S-T (max-min): cum putem elimina Threat-urile maximizând Strength-ruile;

W-O (min-max): cum putem minimiza efectul W profitând la maxim de O;

W-T (min-min): cum putem minimiza efectul relației dintre W și T;

TOWS, analiza pentru alegere intre magazin online si marketplace

TOWS creare magazin online

TOWS propriul_magazin_onlineS:
Fără procentaj din vânzări.
Colectare date.
Drept de proprietate.
W:
Cost ridicat pentru creare magazin online.
O:
Creare identitate și brand.
Creare magazin pe platformă SaaS.
(max-max)  
Decât să plătiți acel procentaj din vânzări mai bine il investiți în identitate, în comunicare, în marketing. Asta va asigura vizibilitatea brand-ului dumneavoastră, creșterea expunerii și a segmentului de piață. În cele din urmă veți ajunge să aveți piață, să aveți expunere și, mai ales, să fiți proprietar pe propriul punct de desfacere.  
(min-max)  
Dezvoltarea poate fi costisitoare când vreți să o faceți cu un developer, de la 0. Puteți reduce aceste costuri apelând la o platforă SaaS. Acest pas vă va scădea costurile inițiale foarte mult. Și cu aceasta opțiune veți avea drept de proprietate pe magazinul dumneavoastră online.
T:
Lipsa expunere inițială.
Investiții în marketing.
(max-min)
Colectarea datelor eficientizează segmentarea și targetarea lead-urilor. Asta reduce costurile de marketing, iar pe termen mediu riscul ‘threat-ului’ de a investi mult în marketing este eliminat.
(min-min)
Alegerea unei platforme SaaS reduce investiția inițială foarte mult. Un caz concret: în loc de 6000 euro plătiți într-o singură tranșă, se plătește un abonament de 100 euro. Reducerea investiției permite alocarea de resurse extra pentru marketing din prima lună.

Putem concluziona că propriul magazin online este o solutie mai buna pentru termen mediu si lung.

TOWS vânzări pe marketplace

TOWS
vânzări_doar_pe_marketplace
S:
Piață deja existentă.
Expunere asigurată.  
W:
Comsion mare în procentaj din vânzări (15-35%).
Feed-uri de produse similiare.
Fără control asupra datelor.
O:
Vânzări rapide.
(max-max)
Pomparea de finanțe in ads-uri ar trebui să aducă un profit rapid.  
(min-max)
Investițiile în marketing vor aduce un alt ‘pipeline’ de clienți pe lângă cei veniți pentru marketplace (Schimbarea ‘costumer-journey-ului’ clienților, din client al marketplace-ului în clientul dumneavoastră direct).
T:
Depinzi de marketplace. Scalare/creștere limitată.
(max-min)
Investind și în alte canale pe langă marketplace o să vă ajute să vă creșteți segmentul de piață și să fiți mai puțin dependenți de marketplace.
(min-min)
Adăugarea unui nou canal pe lângă marketplace o să vă aducă, pe termen lung, beneficii financiare și control asupra datelor pe care le veti putea folosi în comunicare și în marketing.

Concluzie

<<Până la urmă, noi ce alegem? Magazin online sau marketplace?>>

Pe termen scurt, marketplace-ul poate să aducă o anumită valoare, dar nu creează profit suficient cât să fie un model sustenabil pe termen mediu și lung, unde are nevoie de un alt canal (ex: magazin propriu).

Magazinul propriu este o opțiune viabilă pentru cei care vor să dezvolte o afacere pe termen lung, pentru cei care vor să contruiască un brand. Pe termen scurt poate să fie mai încet în dezvoltare, dar dacă investiți și acei 15-35% (cât vă iau marketplace-urile din vânzări) în marketing, veți ajunge să vă asigurați expunerea, o creștere semnificativă a vânzărilor și o accelerare a scalării afacerii dumneavoastră.

Platforma SaaS easyCart este dezvoltată cu gândul la vânzările magazinelor online. Este optimizată pentru vânzări și se integrează cu toate tool-urile necesare pentru marketing și management. Vă permite să conduceți campanii eficiente, atât pentru expunere, cât și pentru vanzari. Puteți citi despre toate avantajele easyCart pe easycart.ro/avantaje.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.
Adaugă comentariu.
Adaugă nume.
Adaugă email.

Află mai multe despre crearea magazinelor online.

Ai întrebări? Completează formularul și contactează-ne!

Un specialist îți va răspunde în cel mai scurt timp posibil.

Poți lua legătura cu un consultant apelând 0722 106 764.