Cum îți promovezi magazinul online – Recomandări de la easyCart

scris de Gabriel Teodorescu

Cum îți promovezi magazinul online? Aceasta este cea mai întâlnită întrebare în rândul comercianților online!

Există foarte multe strategii prin care poți scoate capul din mulțime. Există foarte mult spațiu pentru inovație. În același timp, există și multe variabile care intră în analiza răspunsului la această întrebare. Dar, pe lângă acestea, există și foarte multe cărți, mulți profesioniști care oferă soluții pentru orice tip și mărime de afacere sau magazin online.

Acest articol își propune să evidențieze principalele metode de promovare a magazinelor online, precum și principiile de bază, principii pe care toată lumea le recomandă, indiferent de ce “rețetă de marketing” preferă.

Stabilește publicul țintă

Public țintă, target audience sau beachhead market. Toți acești termeni definesc același lucru: grupul ideal de clienți, caracterizați de parametri comuni, pentru care produsul tău rezolvă o problemă sau aduce plus valoare.

Este foarte important să îi cunoști și să îi înțelegi pe aceștia, deoarece reprezintă primul tău segment de piață, primul grup pentru care te vei lupta cu concurența ca să îi câștigi.

Ideal, acest grup este cât mai bine definit, restrâns și cu cât mai multe caracteristici în comun.

Ca să ajungi la acest grup, vei avea nevoie să îți segmentezi clientela, să folosești datele de segmentare pentru a îi grupa. Un articol folositor pentru date de segmentare găsești aici.

Stabilește avatarul de client (persona)

Ai identificat publicul țintă. Super! Ce faci cu el?

Cum ți-ai identificat publicul țintă din mai multe segmente de piață, așa vei stabili și persona sau avatarul de client.

Persona este “clientul-medie” al publicului tău țintă, un client care este definit de TOȚI parametrii comuni ai acestui segment. Folosind datele de segmentare vei stabili toate trăsăturile acestui avatar, de la vârstă, sex și locație pâna la obiceiuri de navigat online, de unde își ia informațiile, cât timp petrece online, ce platforme de Social Media folosește, la ce ore etc.

De reținut: În funcție de afacerea ta, de produsele comercializate, vei avea nevoie de una sau mai multe persona (avatar). Trebuie să înțelegi procesul de achiziție al clientului tău.

Exemplu 1:

Un magazin de haine pentru adulți – Este cazul clasic în care vei avea o singură persona (avatar) care cumpără pentru ea/el.

Exemplu 2:

Un magazin de jucării pentru copii – Aici, procesul de achiziție este diferit. Vei avea o persona (avatar) pentru “end-user”, utilizatorul produsului. În cazul nostru acesta este copilul. Dar, pentru că acest end-user nu își cumpără singur produsele, ci mai degrabă îi sunt cumpărate de către un părinte, vei avea încă o persona (avatar) pentru “decision-making-unit”, cel care ia decizia de cumpărare și plătește pentru produs.

Exemplu 3:

Un magazin de imprimante care vinde B2B – Procesul de achiziție este asemănător cu cel al magazinului de jucării. Prima persona (avatar) este pentru utilizatorul imprimantei (end-user-ul). Poate fi un angajat al companiei, cineva de la HR sau secretariat. Important este că el va folosi produsul.

Se schimbă puțin lucrurile însă când vorbim de “decision making unit”. Aici poate fi vorba de o echipă: un ITist care va avea nevoie de detaliile tehnice, un reprezentant al managementului care va avea nevoie de detaliile financiare. Această echipă, împreună, va decide dacă achiziționează sau nu produsul tău.

Având persona (avatar) pentru publicul tău țintă și cunoscând procesul lor de achiziție vei ajunge să crești rata de conversie, un parametru critic pentru vânzările afacerii tale.

Pune la punct strategia de marketing

Toate aceste detalii, segmentele de piață, publicul țintă, avatare, reprezintă o parte din strategia ta de marketing.

O strategie de marketing este un plan pe termen lung pentru atingerea scopului unei afaceri. Aceasta presupune cunoașterea necesităților clienților tăi, pe baza cărora îți creezi un avantaj competitiv.

Începe cu identificarea publicului țintă și a canalelor de comunicare folosite de aceștia.

Este vital să ai o strategie stabilită încă de la începutul afacerii tale. Strategia principală de marketing ar trebui să facă parte din viziunea ta de business. O afacere fără viziune nu are un viitor strălucit.

Acest capitol merită un articol doar pentru el. Dă follow paginii noastre de Facebook pentru a nu-l rata.

Alege canalele de comunicare

Canalele de comunicare sunt următorul pas esențial pentru implementarea strategiei tale.

Știi cui trebuie să îi comunici valoarea adăugata de către produsul tău: publicul țintă.

Știi și cum trebuie să comunici din datele pe care le ai despre persona (avatar).

Mai trebuie să alegi și canalele potrivite pentru comunicare. Le poți extrage din datele de segmentare.

Când vine vorba de comunicarea și promovarea unui magazin online, cel mai des, acestea se fac prin Google Ads pentru intenție, prin Social Media pentru awareness, prin servicii de optimizare SEO, prin campanii Google Ads, prin blog pentru direcționare utilizatori și prin newsletter pentru contact direct cu utilizatorii înregistrați.

Promovare prin Google Ads

Google Ads este o platformă pentru reclama online plătită oferită de Google.

Promovarea prin Google este ușor de înțeles: când utilizatorii caută un produs, un cuvânt, o expresie în Google Search, platforma le va afișa răspunsuri, printre care și reclame plătite dacă sunt relevante căutarii lor.

Modelul pe care funcționează promovarea Google Ads se numește PPC, pay-per-click.

Practic, îți declari un buget (Google îți va face o recomandare bazată pe cât folosesc alte companii similare) și alegi cum să fie cheltuit:

  • Cost-per-click: Cât plătești când un utilizator dă click pe Ad-ul tău?
  • Cost-per-mile: Cât plătești per 1000 impresii?
  • Cost-per-engagement: Cât plătești când un utilizator duce la capăt o acțiune specifică pe Ad-ul tău (vede un video, își introduce datele de contact, etc.)?

Sunt mai multe tipuri de campanii Google Ads din care poți alege. Printre cele mai relevante pentru magazinele online găsim: Search campaign, Display campaign, Performance Max campaign, Video campaign, App campaign.

Search campaign: Ad-ul tău va apărea ca text în secțiunea pentru ad-uri din paginile de rezultate din căutările Google pentru cuvântul/cuvintele cheie alese de tine.

Display campaign: Ad-ul tău va apărea în format text sau multimedia în secțiunile pentru ad-uri de pe paginile web ale partenerilor Google. Există mai mult de 2 milioane de site-uri partenere Google. Printre cele mai importante avem Google Mail, unde ad-ul poate fi afișat ca text in topul listei de mailuri primite.

Performance max campaign: Îți permite să accesezi toate panourile Google ads într-o singură campanie. Livrează reclamă în tot network-ul Google: Search, Display, Youtube, Shopping, Gmail, Discover.

Video campaign: Ad-ul tău va fi afișat în format video pe Youtube, bine-cunoscuta platformă pentru content video, deținută de Google.

App campaign: Ad-ul tău va fi afișat în secțiunea pentru reclama din app-urile partenere Google.

Promovare prin Social Media

Promovarea pe Social Media este cea mai întâlnită metodă pentru magazinele online.

În funcție de produsele comercializate, poate fi folosită atât pentru awareness, cât și pentru intenție.

Cele mai folosite platforme sunt: Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn și TikTok.

Facebook: Această platformă permite promovarea prin ad-uri în diverse forme media. Poți crea campanii, poți boosta posturi și poți crește o comunitate cu content organic.

Facebook este, de asemenea, o platformă pentru promovare PPC. Îți permite să creezi audiențe personalizate, să alegi între diverse formaturi media, să stabilești bugetul și cum vrei să ți-l cheltuiască, precum și unde să posteze (Feed, Shop, In app, etc.).

Când vine vorba de audiențe, Facebook recomandă să lași algoritmul lor să te ajute, fără să “personalizezi” caracteristicile acestora.

O campanie de awareness poate folosi această recomandare pentru a-și crea un avantaj, ajungând să împingă numele brandului tău sau imaginea produselor tale la cât mai multe segmente. Dar, dacă vorbim de o campanie pentru vânzări, o campanie de intenție, un grup binedefinit poate reprezenta un avantaj. Atâta timp cât îți cunoști publicul țintă este în avantajul tău să “personalizezi” audiența în Facebook Ad Manager pentru ca bugetul tău să fie cheltuit inteligent, iar ad-urile tale să ajungă doar în fața celor direct interesați.

Instagram este una dintre locațiile unde îți poți posta reclamele prin Facebook Ad Manager. De asemenea, poți posta ad-uri și prin aplicația Instagram.

Youtube este platforma perfectă pentru promovare prin content video. Ad-urile video pentru Youtube sunt administrate prin Google Ads.

LinkedIn este platforma ideală pentru promovare dacă publicul tău țintă este format din companii, dacă vinzi B2B (business to business).

TikTok, cea mai recentă platformă de Social Media și, în același timp, cea mai în vogă. Este folosită pentru ad-uri video, dar mai ales pentru content organic. Este platforma cu cea mai bună rată de generare lead-uri.

Promovare prin Optimizare SEO

Ce este SEO? SEO, Search Engine Optimization, este procesul prin care îți îmbunătățești rankarea site-ului tău în paginile-rezultat ale motoarelor de căutare (numite SERP) cu scopul de a aduce mai mult trafic pe pagina ta.

Promovarea SEO trebuie să aibă întotdeauna ca scop aducerea site-ului în prima pagină de rezultate a căutărilor în Google pentru cuvintele cheie reprezentative și creșterea traficului organic.

Secțiune de Blog pe site

Blog-ul este una din cele mai importante unelte pentru comunicarea cu publicul tău țintă.

Este folosit pentru conținut text, educativ și informativ.

Ajută, de asemenea, la optimizarea SEO. Ajută la educarea publicului țintă. Ajută la comunicarea valorii aduse de produsele tale.

Promovare prin Video

Videourile reprezintă cel mai consumat tip de conținut într-un mod voluntar.

Fie că vorbim de un video educațional promovat pe Youtube, fie că vorbim de un short, reel sau conținut pentru expunere pe TikTok, videourile sunt cea mai buna metodă de promovare a afacerii tale.

Este dovedit că o persoană își va aduce aminte mai multe detalii dintr-un video pe o perioadă mai lungă decât dintr-un text sau o imagine.

Stabilește care sunt principalii KPI

KPI = Key Performance Indicators

Acești indicatori de performanță se folosesc, în primul rând, pentru a urmări performanțele activităților-cheie pentru un magazin online: marketing, vânzări, management și customer service.

Mai multe detalii despre aceștia puteți găsi într-unul dintre articolele precedente.

Analizează și interpretează KPI-urile

În funcție de scopul campaniilor voastre, puteți analiza efectul și stabili viitorul strategiei pe baza măsurătorilor KPI-urilor.

Dacă vorbim de marketing, aceste măsurători se fac cu Google Analytics, Facebook Pixel, chiar si Facebook Ad manager vă oferă câteva detalii. Important este să știți ce și de ce urmăriți pentru a putea lua cea mai bună decizie.

Ajustează strategia de marketing în funcție de KPI-uri

În funcție de măsurători, vei avea nevoie să ajustezi strategia și tactica („Ce faci” și „Cum faci”).

Exemplu: Ai o rată de conversie de 3% și vrei să crești vânzările. Ai 2 variante: Poți depune eforturi pentru a crește numărul total de lead-uri (potențiali clienți) sau pentru a mări rata de conversie. Daca ai un public țintă foarte mare și competiția este redusă, vei vrea să crești numărul de lead-uri. Dacă ai o competiție acerbă vei fi nevoit să crești rata de conversie.

Această temă merită un articol separat. Dați follow paginii noastre de Facebook și nu-l veți rata.

Alege o platformă complet optimizată pentru vânzări

Cel mai bun lucru pe care-l poți face pentru implementarea viziunii tale și creșterea afacerii este să îți construiești magazinul pe o platformă deja pregătită pentru vânzări. Această plaformă ar trebui să îți ofere funcții și instrumente care să îți susțină eforturile și cu ajutorul cărora să poți să măsori KPI-urile.

Principalele funcții ale platformei easyCart

Una din aceste platforme este easyCart! Scopul echipei a fost dezvoltarea unei platforme care să ajute antreprenorii din eCommerce cu instrumente și funcții pentru marketing și vânzări.

Cum se diferențiază easyCart de competitori

EasyCart este prima platformă românească complet optimizată pentru vânzări. Ce înseamnă asta?

Simplu: aveți funcții și instrumente deja integrate în platformă care să vă susțină eforturile de marketing și vânzări.

Astfel, veți putea face campanii de reduceri fixe sau procentuale, prin cupoane sau directe.

Veți putea comunica cu audiența în mod direct prin newsletter sau blog.

De asemenea, veți putea analiza KPI-urile din rapoartele generate de platformă.

În plus, platforma vă oferă funcții pentru emailuri automate, popup, feed-uri de produse, unelte tracking, SEO și multe altele despre care puteți citi în pagina noastră de avantaje.

EasyCart vă ajută să vindeți online eficient.

Cum te poate ajuta easyCart în procesul de promovare

EasyCart îți pune la dispoziție toate funcțiile și instrumentele necesare unui magazin online sustenabil. Printre acestea regăsim:

  • Feed de produse pentru Facebook și Google. Poți exporta feed-ul de produse direct în magazinele Facebook și Google.
  • Newsletter, prin care poți menține comunicarea directă cu subscriberii tăi. Poți exporta lista de subscriberi în format CSV în orice aplicație de automatizare emailuri.
  • Blogul care ajută la comunicare informativă și educativă. Poți crea conținut text de calitate pe care îl poți shareui pe toate canalele de comnunicare.
  • Rapoarte de analiză generate de platformă. Te poate ajuta să înțelegi cum performează produsele tale. Îți poți actualiza stocul în baza acestor informații.
  • Prezentări moderne la produse (inclusiv video).
  • Configurator reduceri.
  • Configurator cupoane reduceri.
  • Emailuri automate pentru coș abandonat. Crește rata de conversie.
  • Popup manager.
  • Instrumente pentru SEO. Ajută la îmbunătățirea rankării în motoarele de căutare.

Concluzii

Formează-ți o viziune!

Orice magazin online vrei să lansezi, fă-o cu un plan!

Dezvoltă o strategie: Cum vei ajunge pe piață? Cum și cui vei vinde? Astfel, vei știi exact ce necesități ai pentru crearea magazinului tău online.

Alege pe baza acelor necesități și nu te lăsa impresionat de denumiri pompoase.

Cu oricine vei decide să îți începi aventura antreprenorială, pe noi ne găsești pe easyCart.ro și suntem mereu disponibili.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.
Adaugă comentariu.
Adaugă nume.
Adaugă email.

Află mai multe despre crearea magazinelor online.

Ai întrebări? Completează formularul și contactează-ne!

Un specialist îți va răspunde în cel mai scurt timp posibil.

Poți lua legătura cu un consultant apelând 0722 106 764.