Sfaturi utile pentru antreprenorii aflați la început de drum în eCommerce

scris de Gabriel Teodorescu

Ai o idee de afacere în eCommerce și vrei să-ți lansezi un magazin online?

E primul tău business și ești super-entuziasmat de oportunitate?

Ei bine, suntem încântați pentru tine!

Vrem doar să-ți oferim câteva sfaturi pentru începutul tău de drum. Unele poate le-ai mai auzit, altele poate sunt noi. Noi considerăm că sunt utile. Spune-ne la sfârsit dacă te-au ajutat.

Ai nevoie de un plan și de o identitate

Acest sfat este valabil pentru orice tip de business, nu numai pentru cele din eCommerce.

Pe scurt, ai nevoie de un plan. Trebuie să înțelegi unde ești, ce vrei să faci și unde vrei să ajungi. Dacă ești interesat de detalii, următoarele rânduri sunt pentru tine.

1. Viziune

În mediul de afaceri, viziunea este considerată a fi un plan pe termen lung.

Durata acesteia variază în funcție de afacere și rezultatul dorit. Pentru unii antreprenori, viziunea se întinde pe durata întregii vieți. Aceștia nu se opresc niciodată din extins orizonturile afacerii lor. Însă, în cea mai mare parte, viziunile se formulează pe o durată de 10 ani.

Trebuie să fii analitic și să-ți stabilești singur termenul realistic pentru transformarea viziunii în realitate.

2. Misiune

Pe lângă viziune, companiile adresează și misiuni. Aceste sunt considerate etape ale viziunii.

Misiunea este planul pe termen scurt.

3. Valori

Orice ai face, fă-o cu caracter. Ai nevoie de valori în orice activitate.

Suntem definiți de principii și valori, iar caracterul nostru se răsfrânge asupra businessului.

Din acest motiv, orice corporație, afacere mare, medie, chiar și unele mici, își declară seturile de valori și le proiectează în activitatea businessului lor.

Până să copiezi setul de valori al lui Apple sau să te inspiri din progresivitatea lui Salesforce, ia în considerare acest aspect: Valorile unei companii sunt considerate reale atunci când se regăsesc și în persoana care reprezintă compania.

Mapează costurile

Ți-ai terminat researchul? Ți-ai format viziunea? Știi ce costuri o să ai?

Dacă nu, te sfătuim să le cunoști înainte de a trece mai departe.

Ia o foaie și un pix dacă ești “old school” ca mine, sau deschide un excel și hai să mapăm costurile.

1. Buget inventar

Ești producător? Faci dropshipping? Bugetul va fi diferit în funcție de ce și cum vei comercializa.

Dropshipping

Poți face eCommerce prin dropshipping.

Nu vei plăti pentru spațiu de depozitare. Nu ai inventarul tău și vei plăti doar pentru ce vei vinde.

Această metodă de a face comerț online este foarte bună pentru cei care vor să înceapă o afacere cu buget redus și pentru cei care vor doar să câștige extra venit, fără să construiască un brand.

Producător

Ai propriile produse? Foarte bine! România are nevoie de mai mulți producători.

Poți face eCommerce și ca producător.

Vei avea costuri pentru materiale de producție, pentru forță de muncă și pentru stocare și depozitare. Aceasta variază în funcție de produs.

Retail (cu amănuntul)

Nici dropshipping, nici producător? Retail?

Ai costuri pentru inventar, costuri pentru stocare și costuri pentru ambalare.

Dacă îți cunoști costurile, îți va fi mai usor sa calculezi și să stabilești anumiti parametri de performanță.

2. Costurile creării unui magazin online

Cât te costă să îți construiești un magazin online? Ce opțiuni ai?

Recomandarea noastră este să alegi dezvoltarea unui magazin online pe o platforma SaaS. Pe lângă faptul că este cea mai rapidă soluție, este și cea mai avantajoasă din punct de vedere financiar. Poți citi mai multe în acest articol.

Costurile la care trebuie să fii atent când îți creezi magazinul:

– cost abonament: plată recurentă lunară. Trebuie să îți cunosti necesitățile ca să știi ce funcții și ce instrumente ai nevoie pentru magazinul tău online. Verifică să fie incluse în abonament.

– cost mentenanță: plată recurentă lunară. Este mentenanța inclusă în abonament? Dacă nu, cât o să te coste extra pe lună?

– cost domeniu: plată recurentă anuală. Cât platesti pe an pe domeniu?

– cost hosting: plată recurentă anuală. De obicei, hostingul vine la pachet cu domeniul, dar multe platforme pentru dezvoltare webshopuri îți oferă hostingul inclus în abonament. Fă researchul platformelor până să îți plătești hostingul.

3. Bugetul de marketing

Ai o strategie de marketing? Cum îți promovezi magazinul online?

Pe ce vei cheltui bugetul de marketing?

În general, magazinele online îți investesc bugetul de marketing în:

SEO (search engine optimization) – îmbunătățește “rankarea” magazinul tău în paginile de rezultate din motoarele de căutare.

Google Ads – reclame plătite pe Google. Sunt folosite pentru a promova produse și servicii. Ajută la afișarea produselor în paginile de rezultate în urma căutărilor, în magazinul Google, dar și pe paginile partenere. Cele mai mari pagini partenere sunt Gmail și Youtube.

Google Ads este folosit pentru campanii de intenție.

Facebook & Instagram Ads – reclame plătite și creare de conținut media. Sunt platformele cu reach-ul cel mai mare. Majoritatea segmentelor de piață pot fi găsite pe aceste 2 platforme.

Poți face promovări prin conținut media video sau imagini (sub diferite forme: clasic, carousel), acompaniate de text informativ.

Pe aceste platforme poți face atât campanii de intenție, cât și de awareness.

Conținut video – Acesta merită specificat separat. Este cel mai consumat tip de conținut media și aduce cele mai bune rezultate.

Poți face conținut video educativ, pe Youtube, care să îți expună atât modul de utilizare cât și avantajele produselor.

Cel mai folosit tip de conținut video, la momentul actual, este videoul de scurtă durată: shorts, reels.

Acesta a explodat in popularitate odata cu TikTok. Este atât de utilizat încât și Facebook, Instagram și Youtube au adăugat acest tip de format ca secțiune separată în platformele lor.

Trebuie să știi ce conținut media devorează utilizatorii tăi. De aceea, vei vedea în următorul capitol, este foarte important să îți cunoști piața și avatarul de client (persona).

Cât vei cheltui?

În funcție de competiție, bugetul poate varia. Cu cât e mai aglomerat domeniul tău de activitate, cu atât sunt mai mari bugetele.

Pentru SEO, o agenție bună îți va recomanda să ai un buget de minim 600 de euro/lună.

La fel și pentru ads, indiferent de platforme. O agenție bună îți va recomanda să aloci un buget de 500 – 1000 euro/lună minim.

Poți reduce sau chiar elimina aceste costuri prin munca proprie!

Vom discuta în unul din următoarele capitole și despre cum vei recupera această investiție.

Cunoaște piața

Unul din cele mai importante și cele mai întâlnite sfaturi când vine vorba de dezvoltarea unei afaceri este să îți cunoști piața.

Cunoaște-ți piața, cunoaște-ți clienții, aplică feedback-ul primit de la aceștia și vei prospera.

Dar cum îți cunoști piața, ce instrumente ajutătoare ai la dispoziție?

Pe scurt: Segmentare! Găsește segmentul tău profitabil! Cu ajutorul datelor, construiește un avatar de client (persona) pentru acel segment. Așa vei ști și ce, cum, când și cui comunici.

1. Segmentare

Se spune că prima condiție pentru existența unui business este să ai un prim client care plătește. Asta transformă o idee într-o afacere. Dar nu ar fi primul caz în care acel client este unic și, de fapt, nu există o piață care să îți facă afacerea sustenabilă.

Trebuie să știi ce valoare aduce produsul tău și pentru cine. Cine-l foloseste? Cine-l cumpără?

Ca să îți găsești publicul țintă, trebuie să segmentezi piața.

Vei face asta prin colectare de date, prin studii de piață, interviuri, focus groups, etc.

Prin survey-uri (studii de piață) vei colecta date primare cantitative, iar prin interviuri vei strânge date primare calitative.

Datele necesare se pot grupa în 4 categoriiȘ date demografice, date geografice, date comportamentale si date psihografice.

Din aceste date vei scoate segmente de potențiali clienți grupați în baza unor parametrii comuni (vârsta, sex, zona geografică, etc.)

Trebuie să iei o decizie simplă: care este cel mai profitabil segment pentru afacerea ta?

De această decizie se vor lega toate viitoarele tale acțiuni. No pressure!

2. Persona / Avatar de client

Persona, sau avatarul de client, este clientul ideal al publicului țintă.

Acesta este definit de media parametrilor comuni ai membrilor segmentului.

Din datele de segmentare îi vei cunoaște trăsături precum: vârstă, sex, locație, obiceiuri de navigat online, surse de informare, cât timp și la ce ore este prezent online, canalele de comunicare, etc.

Cunoscând publicul țintă, avatarul de client și canalele de comunicare îți poți ajusta strategia de marketing astfel încât să poți comunica și vinde eficient.

Fii analitic

Una din metodele prin care poți fi analitic și poți lua cea mai bună decizie pentru business-ul tău este să te folosești de tehnici pentru planificare strategică și de date.

Unul din cele mai folosite instrumente pentru ajutor în luarea deciziei este tehnica de analiză SWOT/TOWS. Poți vedea cum se folosește în acest articol.

Când vine vorba de strategie și analiză, poți găsi instrumente și tehnici ajutătoare.

Date și KPI -uri

Al doilea punct de ajutor în creșterea unui business sunt datele și KPI-urile. (link Ce sunt datele si cum le folosim)

Datele sunt informații care pot fi stocate în format electronic.

KPI-urile (key performance indicators) sunt puncte de date sau seturi de date care măsoară sau indică performanța anumitor factori. Acești indicatori sunt folosiți, în general, în analiza performanțelor în marketing, vânzări, customer service/success și management.

Vei avea nevoie de timp și experiență pentru a le procesa și utiliza într-un mod constructiv.

Vei avea nevoie și de un punct de început.

De aici și sfatul nostru: Concentrează-te pe raportul dintre CCA și LTV.

CCA, întâlnit și ca COCA sau CAC, vine de la “cost of customer acquisition”. Acesta cuprinde toate costurile de marketing și vânzări împărțite la numărul de clienți pe care acestea ți-i aduc.

Recuperarea bugetelor de marketing și costurilor de vânzări, despre care am discutat mai devreme, se va face prin includerea acestora în prețul final.

LTV, întâlnit și ca CLT sau CLTV, vine de la “customer life time value”. Acesta măsoară venitul adus de un client pe perioada în care îți rămâne client.

Acești doi parametri formează un raport care o să dicteze profitabiltatea afacerii tale.

La început, vei avea un CCA ridicat deoarece vei cheltui mai mult pe marketing, neavând încă trafic organic și “word of mouth”, iar LTV-ul va fi scăzut deoarece nu ai încă o bază stabilă de clienți loiali.

Raport CCA/LTV

În timp, vrei sa scazi CCA-ul și să crești LTV-ul.

Ai nevoie de o strategie de marketing

Cum îți vei vinde produsele? Cum ajung clienții la produsele tale?

Sunt doar două din întrebările la care ar trebui să îți răspundă strategia de marketing.

Acest sfat merită un articol separat.

Vă invităm să vă înregistrați pentru newsletter-ul nostru pentru a nu rata următorul articol.

Construiește-ți un magazin online profesionist

Magazinul tău online trebuie să fie adaptabil pe orice device, ușor de navigat și optimizat pentru conversii.

De aceea, platforma pentru creare magazine online easyCart este construită plecând de la un principiu ușor de înțeles: trebuie să ajute antreprenorii să își vândă produsele.

Web-shop-urile easyCart vin echipate cu instrumente și funcții pentru susținerea eforturilor de marketing și vânzări. În plus, platforma generează automat rapoarte de performanță. Vei știi ce produse performează și cum să îți actualizezi inventarul.

Hostingul, mentenanța și supravegherea 24/7 sunt incluse în abonament.

Acestea sunt doar câteva avantaje care merită menționate.

Magazinele online easyCart sunt noul standard pentru eCommerce în România!

 
 

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.
Adaugă comentariu.
Adaugă nume.
Adaugă email.

Află mai multe despre crearea magazinelor online.

Ai întrebări? Completează formularul și contactează-ne!

Un specialist îți va răspunde în cel mai scurt timp posibil.

Poți lua legătura cu un consultant apelând 0722 106 764.