Lecția de eCommerce

Cum arată un plan de afaceri pentru un magazin online?

scris de Gabriel Teodorescu | Noțiuni de bază despre eCommerce

Am discutat despre ce înseamnă un magazin online și care sunt pașii pentru crearea acestuia, dar v-ați gândit vreodată cum arată un plan de afaceri pentru un magazin online? Cum putem să muncim mai disciplinat, fără să aruncăm resurse pe geam? Ce avem nevoie pentru managementul unui magazin?

Una din cele mai folosite unelte pentru planificare strategică este “business model canvas”. Este folosită pretutindeni pentru că ajută la descrierea și vizualizarea modelului de afaceri și ajută la înțelegerea schimbărilor din acest model. Descrie cum o societate creează, livrează și captează valoare.

Acest „business model canvas” este împărțit în 9 capitole, fiecare dintre acestea interrelaționând cu celelalte. Este intuitiv și poate părea ca o joacă de copii, dar o să apreciați claritatea pe care o dă afacerii dumneavoastră.

O să luăm fiecare câmp în parte și o sa discutăm puțin despre fiecare.

Plan afaceri magazin online
Business model canvas – plan de afaceri pentru un magazin online

1. Segmente de piață

“Pentru cine creați valoare? Care sunt cei mai importanți clienți? Care sunt arhetipurile de clienți?”

Aici vă veți lista segmentele de piață. Cu cât segmentarea este mai amanunțită, cu atât ‘targetarea’ va fi mai ușoară. Este foarte important să vă cunoașteți clientela. Asta va duce către o comunicare eficientă.

2. Valoare propusă

Întâlnită și sub etichetele “unique value proposition” sau “quantifiable value proposition”, valoarea propusă este, practic, definită de propriul nume.

“Ce puncte de valoare livrați clienților? Ce probleme rezolvați pentru clienți? Care este produsul minim viabil?” sunt întrebări la care ar trebui să vă gândiți când vreți să comercializați un produs sau un serviciu.

Când vorbim despre comerț online, răspunsurile pentru aceste întrebări sunt ușor de identificat.

Vă puteți crea un avantaj definind categoriile produselor astfel încât relevanța lor pentru clienții dumneavoastră să fie cât mai clară.

3. Fluxuri de venituri

“Pentru ce punct de valoare sunt clienții dumneavoastră dispuși să plătească? Pentru ce punct de valoare plătesc la momentul de față? Care este modelul de taxare ales?”

Ca în orice afacere, profitul dictează existența acesteia. Formele de taxare alese sunt dependente de activitatea magazinului, cea mai întalnită fiind “one time payment – plată individuală”. Jonglatul cu modele de taxare nu este atât de flexibil pentru un magazin online.

4. Canale

“Pe ce canale vor clienții noștri să fie găsiți? Cum sunt găsiți de alte companii la momentul de față? Ce canale funcționează cel mai bine?”

Degeaba aveți un super-produs dacă acesta nu ajunge la clienții dumneavoastră. Comunicarea este cheia reușitei. Vă interesează canalele din care segmentele dumneavoastră își iau informațiile, orele la care sunt prezenți pe acele canale și felul în care comunică.

5. Relații clienți

“Cum obținem, păstrăm și creștem clienți? Ce relații cu clienții avem stabilite? Cât de costisitoare sunt aceste relații?”

Acum că stiți și unde și la ce ore vă găsiți segmentele de piață, trebuie să stabiliți cum comunicați punctele de valoare. Ce tipuri de relații legați? Relații pe termen scurt prin care ‘cerneți’ un număr foarte mare de utilizatori unici? Sau relații pe termen lung cu un număr mai mic de utilizatori unici? Ce necesități aveți ca să întrețineți aceste relații? Materiale promoționale? Poate un cadou la fiecare comandă?

6. Activități-cheie

“Ce activități cheie sunt necesare pentru livrarea valorii propuse? Dar pentru canalele de distribuție? Ce activități sunt necesare pentru <<relații clienti>>? Dar pentru <<fluxuri de venituri>>?”

În funcție de produse și domeniu de activitate, răspunsurile diferă. De exemplu, pentru livrarea valorii propuse, aveți nevoie de comunicare, proces de achiziție, ambalare, livrare, feed-back și follow-up. Pentru fiecare câmp din business model canvas vă mapați activitățile cheie astfel încât orice etapă să poată fi gestionată cap-coadă de orice altă persoană (chiar și de către cineva care face asta pentru prima dată).

7. Resurse-cheie

„Ce resurse cheie sunt necesare pentru livrarea valorii propuse? Dar pentru canalele de distribuție? Pentru relații clienți? Dar pentru fluxul de venituri?”

Continuând cu același exemplu ca și la „activități-cheie”, pentru livrarea valorii propuse aveți nevoie de comunicare (asta poate inseamna:  Ads, posturi social media, articole blog, reclamă scrisă, etc.), proces de achiziție (asta înseamnă magazin online eficient), ambalare (o faceți dumneavoastră sau altcineva contra-cost), livrare (curierat, contra-cost), feed-back si follow-up (o faceți dumneavoastră sau un angajat, ceea ce presupune alte costuri).

8. Parteneri-cheie

„Care sunt partenerii cheie? Care sunt furnizorii cheie? Ce resurse cheie primim de la partenerii noștri? Ce activități cheie îndeplinesc partenerii noștri?”

Să vă găsiți partenerii ideali poate fi destul de dificil. Partenerii unui magazin online ar trebui să acopere domenii precum: servicii bancare, contabilitate, plăți online, curierat, ambalare produse, marketing online (social media ads, google ads, ppc, email marketing, etc.), SEO, etc.

9. Structură costuri

„Care sunt cele mai importante costuri pentru modelul dumneavoastră de business? Care sunt cele mai scumpe resurse cheie? Dar cele mai scumpe activități cheie?”

Achiziție stoc? Costuri marketing? Costuri depozitare? Salarizare?

Vă puteți mapa toate costurile pentru eficientizarea cheltuielilor companiei.

Exemplu plan de afaceri pentru un magazin online

Pentru a înțelege acest business model canvas o să folosim un exemplu banal.

Exemplu: Magazin haine office pentru femei.

Segmente de piață:
– femei între 18 și 55 ani, profesioniste în domenii în care ținutele office sunt necesare (avocate, contabile, secretare, etc.);
– femei, până în 55 ani, care preferă ținute office. (Acestea sunt segmente generale. Ar trebui să detaliați mult mai mult. 18-55 ani este un segment foarte mare).
Valoare propusă:
– haine office, la modă, de înaltă calitate, pentru orice ocazie;
– experiență unică de online shopping, pe un magazin ușor de utilizat, cu o funcționalitate impecabilă și cu funcții de search detaliate.    
Fluxuri de venituri:
– plată individuală: preț per articol;
– plată recurentă: abonament lunar în care vor fi incluse 3 cămăși, ultimele creații.
Canale:
– Facebook și Instagram sunt folosite în fiecare zi a săptămânii de către audiența țintă;
– TikTok este folosit cu succes pentru orele de pauză în zilele lucrătoare ale audienței țintă.
Relații clienți:
– aducem clienți din Social media ads;
– clienții noștri vor primi la fiecare comandă și materiale promoționale care prezeintă imaginea magazinului și identitatea noastră;
– ne asumăm principiul „supralivrării” și fiecare livrare vine cu un accesoriu cadou.  
Activități cheie:
– gestionare stoc;
– ambalare colete;
– livrare colete;
– mentenanță magazin online;
– creare conținut pentru magazin online;
– creare conținut pentru platforme Social Media;
– creare Social Media ads;
– creare video pentru TikTok;
– creare conținut pentru materiale promoționale;
– creare materiale promoționale;
– achiziționare „accesorii cadou”.
Resurse cheie:
– ore (salariu) pentru: gestionare stoc, ambalare;
– outsourcing (cash): livrare, mentenanță magazin online;
– outsourcing (cash): creare conținut.
Parteneri cheie:
– easyCart: magazin online + mentenanță;
– parteneri de la easyCart: agenție online payments, agenție online marketing + creare conținut, curier;
– furnizori: Producătorii X, Y, Z; Magazinul W.
Structură costuri:
– achiziție stoc: x Ron/lună;
– salariu administrator magazin: n Ron/lună;
– contracte parteneri: Y Ron/lună;
– contract easyCart: 499 Ron/lună.

Planuri de afaceri pentru magazinele online și easyCart

Când am gândit platforma easyCart am luat toți acești factori in calcul. Platforma vă permite sa vă categorisiți utilizatorii în grupuri de clienți. Vă permite să vă prezentați produsele si produse similare și să le dați share pe orice platformă de social media în doar câteva clickuri. Administrarea este super-prietenoasă și se face printr-un panou intuitiv.

În plus, echipa easyCart a căutat parteneri pentru toate domeniile adiacente unui magazin online. Pe lângă servicii de calitate, acești parteneri vin si cu avantaje financiare în baza contractelor de colaborare cu easyCart.

Acestea sunt doar câteva din avantajele easyCart. Dacă ai nevoie de un magazin online performant și optimizat pentru vânzări, te așteptăm pe easyCart.


Abonează-te la newsletter!

Fii primul care află! Abonează-te la newsletter-ul nostru astăzi și descoperă ofertele speciale easyCart.

ABONEAZĂ-TE

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.
Adaugă comentariu.
Adaugă nume.
Adaugă email.

Află mai multe despre crearea magazinelor online.

Ai întrebări? Completează formularul și contactează-ne!

Un specialist îți va răspunde în cel mai scurt timp posibil.

Poți lua legătura cu un consultant apelând 0722 106 764.