Lecția de eCommerce

Introducere în eCommerce

scris de Gabriel Teodorescu | Noțiuni de bază despre eCommerce

Comerțul electronic a ajuns o parte esențială pentru afaceri și strategiile acestora.

Acest lucru se datorează, în mare parte, schimbărilor obiceiurilor consumatorilor. Numărul celor care își fac cumpărăturile online este într-o continuă creștere, permițând business-urilor de orice mărime să ajungă pe piața globală și să-și vândă produsele 24/7.

Să începi o afacere în eCommerce nu este un lucru simplu, mai ales pentru cei care încearcă asta pentru prima dată. 

Este nevoie de mult research, trebuie să știi ce necesități ai, trebuie să alegi platforma potrivită, trebuie să îți creezi o strategie de marketing și să analizezi o mulțime de alți factori.

Scopul acestui articol este să îți ofere cunoștințele de bază pentru a înțelege e-Commerce-ul, urmând să dezvoltăm fiecare aspect într-un articol separat.

Introducere eCommerce

Ce este eCommerce-ul?

Ecommerce-ul sau comerțul electronic este comerț desfășurat online, ce presupune vânzarea și cumpărarea de produse pe internet, prin intermediul unui site de vânzări, denumit magazin online (webshop) sau prin intermediul unei aplicații mobile.

Acesta se referă la tranzacții online între afaceri, indivizi sau alte entități și include acțiuni precum achiziții online, plăți online, licitații online și internet banking.

Istoria eCommerce-ului

Istoria eCommerce-ului începe în 1994, când a avut loc prima tranzacție între Phil Brandenberger și Net Market. Acesta a cumpărat un CD cu Sting de la vânzătorul online, dând astfel startul unui fenomen care a schimbat felul în care facem cumpărături.

În anii ‘90, fenomenul intitulat comerț electronic a crescut repede. Atunci s-au lansat  companii precum Amazon și eBay. În același timp, apăreau noi tehnologii, precum sisteme de plăți online, care îmbunătățeau experiența de cumpărături.

În anii 2000, eCommerce-ul s-a lovit de mai multe praguri, precum bula dot-com sau îngrijorările pentru securitate și pentru dreptul la intimitate. Acestea, însă, nu au oprit industria din dezvoltare. În următorii ani, odată cu explozia telefoanelor mobile și a social media, eCommerce-ul și-a accelerat creșterea.

În prezent, comerțul electronic este o parte vitală a comerțului modern și se bucură de o creștere accelerată de pandemia de Covid-19.

Importanța eCommerce-ului

Importanța eCommerce-ului este evidențiată de numărul de cumpărători online aflat într-o continuă creștere și de veniturile generate de afacerile din această industrie.

Conform statisticilor, vânzările globale din eCommerce au depășit 5.7 trilioane de dolari în 2022, cu un număr total de cumpărători online de peste 2.14 miliarde.

Ecommerce-ul a ajuns o parte importantă a comerțului modern care oferă beneficii atât consumatorilor cât și antreprenorilor. Consumatorilor le oferă confortul de a face cumpărăturile oricând și de oriunde, iar afacerilor le oferă acces la o piață globală, costuri mici de întreținere și date despre comportamentul și preferințele consumatorilor.

Un alt aspect al importanței eCommerce-ului vine din piața muncii, datorită noilor joburi create de această industrie.

Avantajele eCommerce-ului

Ecommerce-ul prezintă mai multe avantaje bine definite, atât pentru consumator, cât și pentru antreprenor, din punct de vedere al business-ului.

Avantajele consumatorilor:

  • Confortul procesului de cumpărături – Magazinele online sunt deschise 24/7 și pot fi accesate de oriunde, atâta timp cât ai o conexiune la internet. 
  • Gamă largă de produse – Magazinele online pot oferi o gamă mai mare de produse decât un magazin clasic deoarece nu au o limită fizică de spațiu.
  • Prețuri reduse – Magazinele online au deseori prețuri reduse datorită campaniilor promoționale, dar și datorită costurilor de administrare mult mai mici decât cele ale unui magazin fizic.
  • Comparare produse – Orice utilizator poate compara cu ușurință produse și prețurile acestora. Poate accesa mai multe magazine, fără să fie nevoit să iasă din casă.

Avantajele business-urilor:

  • Public țintă mult mai mare – O afacere care vinde (și) printr-un magazin online poate ajunge cu produsele sale la un public mult mai numeros deoarece nu este limitată de poziția geografică. Acest lucru duce la mai multe vânzări, un alt avantaj al business-urilor online.
  • Costuri de administrare reduse – Magazinele online au doar o fracțiune din costurile de administrare ale unui magazin clasic.
  • Non-stop – Toate magazinele online sunt deschise 24/7. Spre deosebire de magazinele fizice, programul de funcționare nu reprezintă un impediment pentru un client care vrea să-și facă cumpărăturile la o oră târzie.
  • Ușor de înțeles și analizat piața – Un magazin online colectează și oferă spre analiză date, permițând antreprenorilor să înțeleagă mai ușor publicul țintă și necesitățile acestora.
  • Flexibilitate – Magazinele online sunt flexibile în adaptarea noilor tendințe și cerințe deoarece nu trebuie să își schimbe locația fizică și amplasarea produselor produselor.
  • Costuri marketing mai mici – Afacerile în eCommerce folosesc strategii de marketing digital prin email marketing și social media marketing. Acestea au costuri mai mici decat marketingul tradițional.

Amenințări și oportunități

Ca orice altă afacere, și cele în eCommerce se confruntă atât cu amenințări, cât și cu oportunități. Acestea provin din factori externi, iar felul în care afacerea ta îi evită sau profită de pe urma lor face diferența.

Amenințări pentru o afacere în eCommerce:

  • Competiție foarte mare – Anumite domenii din această industrie sunt foarte aglomerate (ex: fashion). Asta face ca lupta pentru segmente de piață să necesite bugete de marketing mai mari lăsând loc de câștig pentru cele mai creative business-uri.
  • Nevoie de marketing – Orice ai comercializa online, trebuie să ai o strategie de marketing bine pusă la punct. Trebuie să ajungi să îți cunoști clienții cât mai bine și să comunici eficient.
  • Serviciu clienți – Customer service (customer success) reprezintă una din necesitățile pieții și eficiența acestuia face diferența între business-uri.
  • Logistica – Livrarea comenzilor și managementul lanțului logistic este o activitate stresantă, dar necesară. Felul în care tratezi această amenințare pentru business-ul tău și eficiența lanțului logistic reprezintă calea ta spre succes.

Oportunități pentru o afacere în eCommerce:

  • Piață globală – O afacere în eCommerce poate ajunge ușor o afacere globală. Magazinele online nu sunt limitate de locația fizică și pot vinde oricărei persoane cu acces la internet, atâta timp cât comunică și în limba acesteia.
  • Scalare rapidă – Accesul la piața globală oferă și oportunitatea unei scalări rapide. Eficiența strategiei de marketing și unicitatea afacerii tale dictează viteza scalării afacerii tale.
  • Date – Magazinele online produc și stochează multe date care pot fi analizate. Aceste date ajută în managementul portofoliului de produse, managementul inventarului sau personalizarea strategiei de marketing.
  • Costuri reduse – Un magazin online are costuri mult mai mici decât un magazin fizic. Pe lângă costurile de administrare, și costurile de marketing sunt mult mai mici. Datorită acestora, magazinele online pot oferi și un preț mai avantajos față de magazinele fizice.
Introducere comerț electronic

Pe scurt

Ecommerce-ul este viitorul comerțului. Avantajele pe care acesta le oferă nu pot fi contestate de magazinele fizice, iar dezvoltarea tehnologiei (precum AR/VR – realitate augmentată/realitate virtuală) poate doar să îmbunătățească experiența de cumpărături online.

“Avantajele magazinelor online” este și numele următorului articol din Lecția de eCommerce, articol în care vom discuta în detaliu aceste avantaje și cum poți profita de pe urma lor. Abonează-te la newsletterul nostru și nu rata articolul.


Abonează-te la newsletter!

Fii primul care află! Abonează-te la newsletter-ul nostru astăzi și descoperă ofertele speciale easyCart.

ABONEAZĂ-TE

Avantajele eCommerce-ului

Află mai multe despre crearea magazinelor online.

Ai întrebări? Completează formularul și contactează-ne!

Un specialist îți va răspunde în cel mai scurt timp posibil.

Poți lua legătura cu un consultant apelând 0722 106 764.