Lecția de eCommerce

Cele mai întâlnite tipuri de afaceri în eCommerce

scris de Gabriel Teodorescu | Noțiuni de bază despre eCommerce

Odată cu creșterea fenomenului de cumpărături online, tot mai mulți antreprenori apelează la eCommerce pentru a începe sau pentru a crește o afacere. Este important pentru acești antreprenori să înțeleagă că nu toate business-urile din comerțul electronic sunt la fel. Există diferențe și caracteristici unice pentru fiecare în parte.

În acest articol vom discuta despre tipurile de afaceri în eCommerce, despre beneficii, oportunități și amenințări pentru fiecare model de business în parte. Articolul oferă informații utile despre comerțul electronic atât pentru începători, cât și pentru cei cu experiență în domeniu.

Modele de business pentru magazinele online

  • Cu amănuntul 
  • Angro
  • Dropshipping
  • Abonare
  • Marketplace
  • Crowdfunding
tipuri de afaceri in ecommerce

Comerț electronic cu amănuntul

Acest model de afaceri pentru magazinele online este similar cu cel al magazinelor fizice. Afacerea cumpără produsele de la angrouri sau producători, la preț de angro, și le comercializează către consumatori la un preț de retail. Bineînțeles, afacerea poate fi și cea a unui producător care își vinde propriile produse.

Modelul de comerț cu amănuntul presupune achiziția inventarului, managementul depozitării, livrarea produselor și administrarea retururilor și a serviciului de relații clienți.

Unul din avantajele acestui tip de afacere, mai ales când discutăm despre producători, este controlul asupra calității și brandingul produselor. Modelul de business prezintă oportunitatea de a-ți adapta produsele la cerințele pieței, creând astfel unicitate și clienți loiali, baza existenței unui brand.

Dezavantajul acestui business model este necesitatea unei investiții mari încă de la început. Investiția este pentru inventar sau producție și pentru depozitare. Pe lângă acest aspect, există amenințarea ca produsele să nu se vîndă conform calculelor inițiale. În plus, competiția pentru afacerile care fac comerț online cu amănuntul este ridicată și, din această cauză, business-urile trebuie să se diferențieze pentru a scoate capul din mulțime.

Acest tip de afacere este folosit, în principal, pentru vânzări B2C (business-to-consumer), dar este întâlnit și în mediul B2B (business-to-business).

Comerț electronic angro

În cazul comerțului online, modelul de business “angro” presupune vânzarea de produse către alte businessuri în cantități mari, la un preț redus. Scopul acestui model este să genereze un volum mare de vânzări cu o marjă de profit bună.

Angrourile din eCommerce pot fi atât business-uri de sine stătătoare, cât și puncte de desfacere adiționale pentru magazine fizice.

Având scopul de a genera un volum mare de vânzări, angrourile din eCommerce profită de avantajul deschiderii la o piață mult mai mare, la piața internațională. Această deschidere generează vânzări extra. 

În plus, angrourile au oportunitatea de a-și reduce costurile operaționale prin eliminarea magazinelor fizice, îmbunătățind astfel marja de profit.

În schimb, dezavantajul acestui model de business este competiția. Este foarte greu pentru angrouri să se diferențieze ca afacere sau să ofere produse sau servicii unice. 

Angrourile operează sub amenințarea eficienței lanțului de aprovizionare. Este nevoie de un management solid al lanțului logistic pentru asigurarea inventarului necesar.

Acest tip de afacere este folosit, în principal, pentru vânzări B2B (business-to-business) și B2G (business-to-government).

tipuri de afaceri in ecommerce

Comerț electronic prin dropshipping

Dropshippingul este un model de afacere prin care magazinele online vând din stocul altor companii (producători, agrouri, comercianți cu amănuntul).

Acest tip de afacere în eCommerce funcționează pe următorul model: clientul plasează comanda în magazinul online; magazinul online trimite comanda către furnizor; furnizorul ambalează și livrează comanda către client.

Avantajul magazinului online este că nu trebuie să își facă griji cu managementul inventarului, cu ambalarea și livrarea produselor. Aceste responsabilități revin furnizorului de dropshipping.

Acest model oferă antreprenorilor oportunitatea de a lansa un magazin online fără a investi sume mari deoarece nu au nevoie să achiziționeze propriul inventar.

În schimb, dropshippingul are dezavantajul de a permite doar marje de profit mici și vine cu amenințarea lipsei de control asupra calității produselor și asupra timpilor de livrare.

Acest model de business este folosit pentru vânzări B2C (business-to-consumer) sau B2B2C (business-to-business-to-consumer).

Comerț electronic cu abonare

Modelul de abonare este folosit pentru afaceri în care clienții plătesc un preț recurent pentru a avea acces la un produs sau un serviciu.

Acest model a devenit din ce în ce mai popular și poate varia, în funcție de structura prețurilor (abonament lunar, semestrial, anual) sau în funcție de accesul pe care îl oferă (nelimitat, pe nivel). Este folosit în special de afaceri care vând software.

Principalul avantaj al acestui model este că poate crește valoarea adusă de un client pe perioada vieții (ca client; LTV = lifetime value). Un client abonat are șanse mult mai mari să continue și să plătească pentru acel produs sau serviciu pe o perioadă de timp mai lungă. 

Oportunitatea magazinelor online care folosesc acest model de business este aceea de a spori loialitatea clienților datorită relațiilor mai lungi care se leagă între abonați și magazin.

Pe de altă parte, modelul de business prin abonare vine și cu dezavantaje. Cel mai important dintre acestea este cel al achiziției de noi abonați. Aceasta poate fi problematică, mai ales dacă există o competiție acerbă.

Cea mai mare amenințare pentru un astfel de business este cea a retenției clienților și a evitării anulărilor de abonamente. 

Acest model de afacere este folosit cu prioritate pentru vânzările B2C, dar este întâlnit și la vânzări B2B.

tipuri de afaceri in eCommerce

Comerț electronic prin marketplace

Afacerile în comerțul electronic de tipul marketplace oferă o platformă online prin care alte business-uri își pot vinde produsele unui public deja existent. Marketplace-ul căștigă un comision la fiecare tranzacție a magazinelor online.

Afacerea de tip marketplace oferă infrastructura pentru comerț (procesare de plăți, serviciu relații clienți, marketing), iar vânzătorii se ocupă de finalizarea comenzilor și livrarea acestora.

Acest tip de afacere este popular deoarece oferă avantaje pentru toate părțile implicate.

Vânzătorii au avantajul accesului la un public deja existent (publicul marketplace-ului).

Consumatorii au avantajul accesului la o gamă mai mare de produse.

Marketplace-ul se bucură de avantaje financiare din ce în ce mai mari cu fiecare magazin online adăugat pe platformă.

Există și riscuri. Să manageriezi un marketplace poate fi complicat. Trebuie să te împarți între interesele consumatorilor, dar și ale vânzătorilor, să păstrezi echilibru și să manageriezi conflictele între cele două părți implicate.

Marketplace-urile vând, în principal, prin modelul B2B2C (business-to-business-to-consumer), unde business-urile reprezinta partea de vânzători, iar partea de clienți folosește modelul clasic B2C

Comerț electronic – crowdfunding

Afacerile online de tip crowdfunding sunt platforme care permit business-urilor să strângă capital prin cererea unor sume mici de la un număr mare de utilizatori. Aceste platforme permit business-urile să finanțeze proiecte creative, permit lansarea de noi produse și oferă suport pentru cauze sociale.

Platformele de crowdfunding sunt de mai multe tipuri:

  • Pe bază de răsplată – Acest tip de platformă permite afacerilor să ofere produse sau servicii susținătorilor în schimbul investițiilor acestora.
  • Pe bază de capital – Platformele de acest tip permit business-urilor să ofere capital susținătorilor pentru investițiile lor.
  • Pe bază de donații – Aceast model de platformă de crowdfunding permite antreprenorilor și afacerilor acestora să primească donații de la susținători motivați de o cauză sau idee.

Modelul de afaceri online pentru crowdfunding oferă mai multe avantaje, printre care și posibilitatea unei afaceri de a primi investiții fără să apeleze la metodele clasice de finanțare (bănci, fonduri, FFF, BA). Oferă posibilitatea de a testa piața și de a valida idei de produse sau servicii. În plus, oferă și oportunitatea de a clădi o comunitate de clienți loiali și susținători înainte ca afacerea să fi ajuns pe piață.

Pe de altă parte, platformele de crowdfunding au și dezavantajele lor. Principalul dezavantaj este acela că business-urile care se înscriu pe platformă trebuie să vină cu o prezentare de top și o strategie de marketing bine pusă la punct. De asemenea, exista amenințarea neîndeplinirii obiectivelor de finanțare de către afacerile înscrise pe platformă.

Pe scurt

Indiferent de ce produse vrei să comercializezi, în comerțul electronic există câte un model de business pentru fiecare tip de produse în parte. Poți adapta modelul ales și îți poți planifica afacerea pe termen lung. Important este să înțelegi și maximizezi avantajele modelului, dar și să fii conștient de riscuri și să elimini sau să minimizezi efectul acestora.

Următorul articol este despre alegerea produselor și despre procesul din spatele acestei activități. 

Abonează-te la newsletterul nostru pentru a nu rata niciun capitol din Lecția de eCommerce.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.
Adaugă comentariu.
Adaugă nume.
Adaugă email.

Află mai multe despre crearea magazinelor online.

Ai întrebări? Completează formularul și contactează-ne!

Un specialist îți va răspunde în cel mai scurt timp posibil.

Poți lua legătura cu un consultant apelând 0722 106 764.